Informatie
Cursussen
Musea
Contact
Site map
     
Home
Informatie
Cursusaanbod
Cursussen
Kunstgeschiedenis
Cursussen
Kunstbeschouwing
Musea
Contact
Kunstenaars

Doek van Chinese schilder pakt met 17 miljoen euro onbegrijpelijk duur uit

 

Rutger Pontzen - Volkskrant

09/10/13, 11:18 © ap.

Een vrouw bekijkt Last Supper van Zeng Fanzhi. Dat de Aziatische markt voor eigentijdse kunst record op record stapelt, is bekend. Net als dat er iedere dag in China een museum wordt geopend. Of dat de nieuwe rijken nieuwe speeltjes zoeken voor aan de muur of in de kluis. Maar dat iemand ruim 17 miljoen euro - het hoogste bedrag ooit voor hedendaagse Aziatische kunst - neertelt voor een schilderij dat een volbloed kruising is tussen Leonardo da Vinci's Laatste avondmaal en een middelbarescholierentekening? Nee, dat was onbekend.

En toch is dat precies wat er gebeurde tijdens de veiling afgelopen zaterdag bij Sotheby's in Hongkong. Tien minuten duurde het bieden tussen twee onbekenden op het schilderij Last Supper van de Chinese kunstenaar Zeng Fanzhi. Daarna werd er afgehamerd en applaudisseerden de 600 aanwezigen in de veilingzaal.

Het Verre Oosten zit al langer in de lift. Het begon met de hype rond de schilderijen van lachende Chinezen van Yue Minjun. Open monden, glimmende tanden en samengeknepen ogen; of de afgebeelde figuren nu werden geëxecuteerd of op een paard zaten, er werd in 2007 een recordbedrag van vierenhalf miljoen euro voor betaald.

Kitsch en manga Vervolgens kwam het fenomeen Takashi Murakami - Japanner. Hij maakte furore met een mix van kitsch en manga, in groteske afmetingen. Hoogtepunt in zijn carrière: de solotentoonstelling in het paleis van Versailles en een geveild beeldje - titel: My Lonesome Cowboy, een spermaspuitende stripfiguur - voor de som van ruim elf miljoen euro.

En nu dus Zeng. Geboren in 1964 en zeker geen onbekende in het kunstcircuit. Hij exposeert sinds de jaren negentig. Met succes: niemand minder dan de invloedrijke Larry Gagosian is zijn vaste galeriehouder.

Hoe onschuldig het recordschilderij van Zeng er op het eerste gezicht ook uitziet, de gedragen kleding in het tafereel is die van de Jonge Pioniers, de fanatieke jeugdbeweging ten tijde van Mao Zedong. In combinatie met Da Vinci's apostelen komen twee werelden bijeen: die van de westerse kunstgeschiedenis en de recente politieke geschiedenis van China zelf.

Het is een geheide succesformule die zowel westerse als Aziatische kopers zal aanspreken. En die aangeeft op welk punt de Chinese kunst zich heeft geplaatst: halverwege de dominantie van de oude en nieuwe kunstwereld. Met als vooruitzicht dat ze de prijzen van een Rembrandt, Cézanne en Rothko op termijn zullen evenaren. Zeker gezien de groeiende kunstmarkt in het Verre Oosten.