Informatie
Cursussen
Musea
Contact
Site map
     
Home
Informatie
Cursusaanbod
Cursussen
Kunstgeschiedenis
De kunst van de Oudheid I

De kunst van de Oudheid II en de Vroege Middeleeuwen

Een ´Grand Tour' door Italië
De Renaissance ten noorden van de Alpen
De Werelden van Rembrandt en Rubens
Van Romantiek tot Realisme
Het Impressionisme
De kunst van de 20ste Eeuw deel I
De kunst van de 20ste Eeuw deel II

De kunst van de 20ste Eeuw deel III

Cursussen
Kunstbeschouwing
Musea
Contact
Kunstenaars
Het Impressionisme
Schilders van het licht en het moderne leven
 

Een analyse van de waarneming

Het Impressionisme en de bijzondere belangstelling voor kleur en verschijningsvormen door het licht, voor het veranderlijke én voor het eigentijdse stadsleven, was bij ‘zijn geboorte’ avant-gardistisch van aard.

Impressionistische schilderijen behoren tegenwoordig tot zeer geliefde kunstwerken van elke publieke en particuliere collectie.

Ze zijn een lust voor het oog en bezitten een charme en directheid die zowel ervaren kunstkenners als beginnende kunstliefhebbers beroerd.



Gedurende elf bijeenkomsten én een afsluitende museumdag bestuderen we de volgende onderwerpen:

De voorgeschiedenis.
De traditionele kunstopvatting en de alleenheerschappij van de Salon
Het Realisme en de landschapschilders van de school van Barbizon.
De dageraad van een Nieuwe Stijl.
Parijs rond 1860: een cultuur historische duiding;
1863: Eduard Manet en de 'Salon des Réfusés;

De Impressionistische kunstopvatting
Vertrekpunt wordt de 'zichtbare werkelijkheid', gevoed o.a. door nieuwe inzichten over de waarneming;
de academische wetten worden doorbroken: de waarneming van het licht wordt de drijfveer voor het schilderen


De tentoonstellingsjaren van de Impressionisten 1874 - 1886
1874: het schilderij 'L'impression: soleil levant' van Monet wordt getoond en bekritiseerd als 'seulement une impression';
werk en individuele stijlkenmerken van Manet, Monet, Renoir, Degas, Cassat, Pisarro, Sisley, Cezanne, Morisot, Caillebotte;
1880: kunstzinnige meningsverschillen in de groep nemen toe

Neo Impressionisme: pointillisme of divisionisme
Seurat en Signac: de wetmatigheid van de optische kleurvermenging

Post Impressionisme
Gauguin: het symbool terug in een 'bedacht' esthetisch schilderij;
Cezanne: picturale architectuur, bouwen met kleurvlakken;
van Gogh: gericht op het heftig schilderen van een 'persoonlijk doorvoelde' wereld. Zijn werk wordt baanbrekend voor het Expressionisme